سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیــرِ سفــر

صفحه خانگی پارسی یار درباره

خرید خانه در ترکیه

 

معمولا شهرهای ترکیه، مخصوصا شهرهای ساحلی مثل آنتالیا، مقصد اول سفرهای خارجی ایرانی‌هاست؛ نزدیک بودن و در نتیجه ارزان بودن این سفر می‌تونه دلیل این انتخاب، یعنی سفر به ترکیه و شهرهای مختلف این کشور باشه. طبیعت زیبای ترکیه، آب‌و‌هوای مطبوع و همنشینی کوه‌های جنگلی با آب‌های مدیترانه‌ای با ذائقه ایرانی‌ها همخوانی پیدا کرده و دیدنی‌های ترکیه مورد پسندشون واقع شده.

خیلی از مسافران با آگاهی از اعتبار پاسپورت ترکیه و مقایسه‌ش با نوع ایرانی، دنبال راهکار و روش‌هایی برای به‌دست آوردن مجوز اقامت دائم ترکیه، حق شهروندی و پاسپورت ترکیه‌ای هستند. بر اساس قوانین مهاجرت به ترکیه، سریع‌ترین راه برای رسیدن به هر کدوم از این موارد، سرمایه‌گذاری در ترکیه اعلام شده که ساده‌ترین راهکار برای این منظور روش خرید ملک در ترکیهست.

مزایای خرید ملک در ترکیه

با تصویب قانونی جدید در ترکیه و بازنگری گذاره‌های قبلی درباره خرید ملک توسط اتباع خارجی، دریافت حق شهروندی ترکیه و اقامت این کشور با خرید ملکی ارزان‌تر برای متقاضیان ممکن شد. پیش از تصویب این قانون با خرید ملکی به ارزش یک‌میلیون دلار می‌شد به حق شهروندی و اقامت فکر کرد؛ اما حالا تنها با سرمایه‌گذاری 250 هزار دلار در کوتاه‌ترین زمان، یعنی چیزی کمتر از یک ماه میشه به حق شهروندی و اقامت ترکیه دست پیدا کرد.

با توجه به شرایط اقتصادی داخل و محدودیتی‌هایی که از خارج اعمال میشه، سرمایه‌گذاری در ترکیه می‌تونه راهکار مناسبی برای فراغت از مشکلات به‌وجود آمده باشه. شاید با عقاید شما منافات داشته باشه اما به نظر من وضعیت اقتصادی ترکیه رو به پیشرفته و با اتفاقاتی که در سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور در حال وقوعه، آینده خوبی میشه برای ترکیه پیش‌بینی کرد؛ حداقلش اینه که سِتینگش رو به پس‌رفت تنظیم نشده. پس اگه تا امروز سرمایه‌ای به دست آوردید تعلل نکنید و خرید ملک در ترکیه رو توی برنامه‌های آینده نزدیک‌تون قرار بدید.

از زیبایی‌های ترکیه و طبیعت شگفت‌انگیزش گفتیم؛ اما بد نیست بدونید که ترکی? امروز، درستاورد تاریخ ژرف و پراُفت‌و‌خیز بوده و هست. از ابتدای شکل‌گیری تمدن تا اعلام استقلال این کشور از عثمانی و اتفاقات اخیر و حملات تروریستی، همه این رویدادهای گاه شیرین و گاه تلخ در فرهنگ و جامعه این سرزمین دیده میشه. جاذبه‌های تاریخی ترکیه نمادی از شکوه و عظمت پیشینه این کشور بوده، البته با این تفاوت که دولتمردان این کشور تا امروز مراقب و موافق این ریشه تاریخی بوده و هستند.

تنگه بسفروس یکی از زیبایی‌های استانبول و ترکیه‌ست که این شهر و کشور رو به دو قسمت آسیایی و اروپایی تقسیم کرده؛ ترکیه سال‌هاست قصد پیوستن به اتحادیه اروپا رو با تمامیت ارضی داره. این کشور هدف پیوستن به پیمان شنگن رو هم در برنامه‌های آینده‌ش داره و برای رسیدن به اهدافش سال‌هاست داره تلاش می‌کنه. اگه این اتفاق بیوفته، که خیلی هم دور از ذهن نیست، ارزش ملک در ترکیه خیلی بالاتر از اینی که هست می‌رسه. همین حالا هم قیمت ملک در بخش اروپایی خیلی معقول‌تر از کشورهای اروپایی دیگه‌ست. نکته مهم هم نزدیکی ترکیه به ایرانه که این بُعد مسافتی باعث شده سفر ارزانتری هم در پیش داشته باشید.

مهم‌ترین هدف از خرید ملک در ترکیه یا سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی، بهره‌مند شدن از مجوز اقامت دائم، حق شهروندی و پاسپورت اون کشوره. با سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه به ارزش 250 هزار دلار امریکا میشه به همه اینا رسید. سرمایه‌گذار میتونه مبلغ کمتری سرمایه‌گذاری کنه اما برای رسیدن به اقامت دائم، حق شهروندی و پاسپورت ترکی باید ارزش ملک 250 هزار دلار و بیشتر باشه.

دریافت حق شهروندی با خرید ملک در ترکیه

بعد از خرید ملک به ارزش مشخص شده، باید وضعیت ملک انتخاب شده، مورد تایید اداره ثبت زمین و املاک ترکیه Tapu     قرار بگیره. از همین اداره باید برای درخواست شهروندی اقدام کرد. در این مرحله لیستی از مدارک مورد نظر به متقاضی داده میشه که باید گردآوری و تحویل این اداره داده بشه. بعد از نهایت 7 روز کاری اداره Tapu نامه تاییدیه حق شهروندی رو به متقاضی تحویل میده. با این نامه باید به اداره مهاجرت ترکیه مراجعه کرد تا مجوز صادر بشه.

بعد از دریافت تاییدیه حق شهروندی از  Tapuو مجوز اقامت از اداره مهاجرت، باید به اداره کل جمعیت و شهروندی ترکیه مراجعه کرد. همه این مراحل در دفتر اطلاعات شهروندی یا Citizenship Information Office به ثبت میرسه و مرحله به مرحله دنبال میشه. تمام این پروسه در کمتر از یک ماه اتفاق میوفته؛ در واقع از روزی که ملک به نام متقاضی خریداری میشه تا روزی که کارت شهروندی متقاضی به دستش میشه نهایت یه ماه طول میکشه.

توصیه‌های برای خرید ملک در ترکیه

این روش اقامتی هم مثل بقیه راه‌های مهاجرت، صرف نظر از مقصد متقاضی نیاز به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه داره. اگه متقاضی سابقه تجاوز به حقوق بشر و سابقه جنایی داشته باشه، باید قید خرید ملک رو هم بزنه. سوء سابقه تنها شرط مطرح شده از سوی اداره مهاجرت محسوب میشه.

اجازه فروش ملک خریداری شده فقط 3 سال بعد از تاریخ خرید ملک به سرمایه‌گذار داده میشه و پیش از اتمام این تاریخ صاحب خانه اجازه فروش ملک رو نداره؛ در مرحله انتقال سند هم 3درصد از ارزش ملک باید به‌عنوان مالیات و عوارض پرداخت بشه. هزینه تمبر در پروسه خرید و فروش ملک هم 3 درصد از ارزش ملک محاسبه میشه.

همون‌طور که می‌دونید، ایرانی‌ها برای ورود به خاک ترکیه نیازی به ویزا ندارن و اجازه 90 روز اقامت در این کشور رو بدون ویزا دارن. سفر برای انتخاب و خرید ملک نیازی به پشت‌سر گذاشتن پروسه ویزا نداره و با پاسپورت معتبر میشه وارد خاک این کشور شده؛ چه سفر هوایی و چه سفر زمینی.

باید توجه داشت که در پروسه انتخاب ملک موردنظر باید به موقعیت اون ملک هم توجه کرد؛ چرا که طبق قوانین ترکیه خرید ملک در شهرهایی که مرز مشترک با ایران دارن، برای ایرانی‌ها ممنوعه. البته نه فقط ایرانی‌ها! این قانون برای همه کشورهای همسایه ترکیه صدق می‌کنه و محدودیت‌هایی داره.

خرید ملک در اراضی نظامی و امنیتی ترکیه برای اتباع خارجی هم ممنوع شده. تبعه خارجی نباید ملکی با مساحت بیش از 30 هکتار خریداری کنه؛ به عبارت دقیق‌تر اگه ملک بیش از 30درصد اراضی منطقه باشه، اتباع خارجی اجازه خرید اون ملک رو ندارن. بهتره در پروسه انتخاب ملک با یک کارشناس یا وکیل مشورت کنید تا بعدها مشکلی منجر به لغو مجوز اقامت دائم و حق شهروندی نشه.

اگه متقاضی توانایی خرید ملکی به ارزش 250هزار دلار امریکا نداشته باشه، میتونه از ملک‌های کوچیک‌تر و کم ارزش‌تر شروع کنه و با افزایش سرمایه ملک خودش رو به ارزش و قیمت مورد نظر برسونه تا پاسپورت ترکیه رو دریافت کنه.

مزایای مجوز اقامت، پاسپورت و حق شهروندی ترکیه

مجوز اقامت، اجازه کار، تحصیل و حضور در کشور رو به متقاضی میده اما همچنان به عنوان یک غیرِ شهروند! اما حق شهروندی اجازه فعالیت در شرکت‌های وابسته به دولت، حق رای و اجازه داشتن پاسپورت اون کشور رو به متقاضی میده.

پاسپورت ترکیه یکی از معتبرترین پاسپورت‌های جهان محسوب میشه و اجازه ورود به 71 کشور دنیا بدون نیاز به ویزا به متقاضی میده. اعتبار پاسپورت ترکیه 10 ساله‌ست و به صورت مادام‌العمر هم تمدید میشه. اگه فردی موفق به دریافت پاسپورت و حق شهروندی ترکیه بشه، حق رای داره و میتونه از مزایای حق بازنشستگی هم برخوردار بشه.

دریافت حق شهروندی ترکیه اجازه استفاده از خدمات درمانی و بیمه کامل درمانی رو به متقاضی میده و شهروند ترکیه مثل همه ترکیه‌ای‌ها اجازه تحصیل رایگان در موسسات آموزش عالی دولتی ترکیه رو داره.