سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیــرِ سفــر

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ویروس کرونا به جان مهاجرت تحصیلی هم افتاد

بالا رفتن آمار مهاجران و تمایل جوانان برای تحصیل در خارج از کشور، موجب شد مهاجرت تحصیلی هم روش‌های دیگه مهاجرت، رونق پیدا کنه؛ البته تا زمانی که سروکله ویروس کرونا پیدا بشه و در تمام اموز زندگی از جمله سفر و مهاجرت هم تاثیر بذاره. با توجه به شرایط فعلی و بسته بودن دانشگاه‌ها و مرزها، روند دریافت ویزا و حتی پذیرش با محدودیت‌های خاصی پیش میره و ممکنه هر درخواستی با مشکلاتی رو به رو بشه.

دانشجویان خارجی و ویروس کرونا

ویروس کرونا بیشتر دانشگاه‌ها رو به تعطیلی کشونده و برخی از اونا با پیش گرفتن دورکاری کارها رو به کندی پیش میبرن اما پیش میبرن! تاثیر کروناویروس در امور مهاجرت از جمله مهاجرت تحصیلی موجب شده هر دانشگاه، رویه خاص خودشو پیش بگیره؛ در حال حاضر برخی دانشگاه‌های سوئدی با همون رویه قبل از کرونا درخواست پذیرش رو بررسی می‌کنند اما از طرف دیگه دانشگاه‌های کانادا که برای ایرانی‌ها به نسبت محبوب‌تر هم هست، تعطیل شدن و کارمندهاشون دورکاری می‌کنن. اما

بعد از ریشه‌کن شدن ویروس کرونا به طور کلی وضعیت مهاجرت و به طور دقیق‌تر اوضاع مهاجرت تحصیلی به شکل خواهد بود؟

وضعیت اقتصادی دانشجویان بین‌المللی

ورود سالانه دانشجویان بین‌المللی به اقتصاد کشور میزبان مبلغ قابل توجهی تزریق می‌کنه؛ برای مثال طبق گزارش NAFSA    در سال تحصیلی 2018-2019 مبلغی بالغ بر 41 میلیارد دلار تنها از دانشجویان بین‌المللی به اقتصاد امریکا تزریق شد. اما بحث این سود مضاعف به همینجا ختم نمیشه؛ دانشجویان بین‌المللی با اشتغال در کارهای نیمه‌وقت یا حتی تمام‌وقت پس از پایان دوره تحصیل، 458هزار شغل رو پوشش دادند. جالبه بدونید که این اعداد و ارقم نشون می‌ده سود حاصل از جذب دانشجوی بین‌المللی نسبت به سال تحصیلی قبل رشد 3.8 درصدی رو تجربه کرده! پس اهمیت جذب دانشجوی بین‌المللی برای اقتصاد کشورهای میزبان اهمیت بسیاری داره که با شیوع ویروس کرونای جدید به خطر افتاده.

ویروس کرونا

به‌طور کلی و فارغ از قوانین دانشگاه‌ها، گروهی از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل شهریه چندانی نمی‌پردازند؛ حجم بالایی از هزینه ثبت‌نام هم صرف استخدام دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه و بورس تحصیلی در مقاطع مختلف میشه. به خصوص در مقطع دکتری، دانشجویان با دریافت منابع مالی جذب دانشگاه میشن و تداوم جذب دانشجویان در این مقطع، به منابع مالی دانشگاه وابسته‌ست! شرایط فعلی می‌تونه چرخه مالی دانشگاه‌ها رو به خطر بندازه و منجر به ورشکستگی دانشگاه‌ها بشه.

نیش کرونا ویروس در جان مهاجرت تحصیلی

شیوع روناویروس جدید از چین شروع شد و با سود مدیریت‌ و پنهان‌کاری‌ها رفته رفته به بیشتر کشورها سرایت کرد. گسترش ناگهانی این ویروس بخش مهاجرت تحصیلی رو هم تضعیف کرد؛ چراکه پیش‌بینی میشه تمایل دانشجویان به خروج از شهر و کشور محل تولد کاهش پیدا کنه. از طرفی برای جلوگیری از شیوع و خطر ابتلا به ویروس کرونا محدویت‌هایی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی هم به‌وجود اومد که تا به امروز در بیشتر کشورها اعمال میشه.

coronavirus and study abroad

با توجه به گزارش‌های ارائه شده از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، افراد در تمامی گروه‌های سنی اخبار مربوط به ویروس کرونا رو دنبال می‌کنن. بیشتر این افراد تحصیل‌کرده‌های مقاطع کارشناسی تا دکترا هستند. با بررسی نظرسنجی‌ها میشه به این نتیجه رسید که 20 درصد از افراد این مقاطع تحصیلی، توانایی قبولی و کسب پذیرش از دانشگاه مورد نظرشون رو دارن. 17درصد از این دسته گفتند که با شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های تحصیلی خودشون رو تغییر خواهند داد؛ البته ترجیح میدن یک سال صبر کنند تا ببینن ویروی کرونا با جهان چیکار میکنه.

بی‌شک وضعیت قرنطینه و خوابیدن اقتصاد خانواده‌ها روی تصمیم‌گیری دانشجویان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور تاثیرگذار خواهد بود. هزینه بالا تحصیل در اقتصاد کشورهایی مثل استرالیا و انگلیس هم اثر خودش رو به زودی نمایان می‌کنه.

برگزاری دوره‌های آنلاین در دانشگاه‌ها میتونه یکی از راه‌های کارگشا و راه نجات دانشگاه‌ها باشه.

کاهش دسترسی متقاضیان به آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها

با توجه به سیستم آموزشی بسیاری از کشورها، ورود به دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی بر اساس نمره کسب شده از آزمون ورودی ممکن می‌کنه. با توجه به بسته شدن مرزها و صادر نشدن ویزا برای دانشجویان متقاضی، امکان شرکت در این آزمون وجود نداره؛ مگر اینکه دانشگاه‌ها به فکر برگزاری آزمون آنلاین باشن.

طولانی شدن زمان قرنطینه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا مشکلات عدیده‌ای برای تحصیل در خارج از کشور اعم از درخواست پذیرش و دریافت ویزا ایجاد کرده که حالا حالا کشورها با این معضلات دست به گریبان خواهند بود.